Кардинал Равазі: «Створіння Боже – друге об’явлення Боже»
Цьогорічні реколекції для Святішого Отця Венедикта XVI і для цілої Римської курії, які пройшли у Ватикані з 18 по 23 лютого 2013 року, провів голова Папської Ради з питань культури, кардинал Джанфранко Равазі. Реколектант, проповідуючи перед наступником Петра, використав різні образи, взяті з Псалмів: Бог ласки, Бог слова та Бог Творець. Одним з основних пунктів, який по-особливому виокремлювався в часі останніх реколекцій для Венедикта XVI на престолі Петра, був пункт про створіння. Папський проповідник наголосив на тому, що «якщо першим Об’явленням Бога – це було Слово, то другим Його Об’явленням є створіння». Президент Папської ради з питань культури, цитуючи коментатора Гункеля, називає створіння «іншим словом Божим, яке містить в собі тиху богословську музику».
В одній із своїх медитацій кардинал-проповідник поставив особливий акцент на тому, що через людську нездатність помічати доручене Богом створіння у вище згаданому сенсі, останнє часто грубо використовується та жадібно інструменталізується людьми.Венедикт XVI запам'ятається як "Зелений Папа"
По завершенні Свого творіння всього всесвіту "узяв Господь Бог чоловіка й осадив його в Едемському саді порати його й доглядати його" (Бут 2, 15). «Зелений Папа» – так багато хто називає Венедикта XVI, адже у свої 85 років він доволі багато говорив і закликав ревніше дбати про землю – як творіння Боже, звертаючись як до католиків, так і до інших християн, та, загалом, людей усіх віросповідань і світоглядів по цілому світі.
Папа підкреслював особливу роль навколишнього середовища – як Божого дару, захист якого у сьогоденні та збереження на майбутнє – наш моральний обов’язок.
13 лютого Католицька коаліція з питань зміни клімату видала бюлетень, де наголошено сповідування Папою Венедиктом багатьох традиційних екологічних вчень Церкви, в т. ч. "дар творіння, природи та універсального призначення створених Богом благ". Вона також згадала про його повчання щодо міжнародного договору з питань клімату та відновлювальних джерел енергії, а також увагу до екологічних біженців.
Девід Клутьє, ад'юнкт-професор богослов'я в університеті Св. Марії (Еммітсбурґ), наголосив, що основою для екологічного світогляду Венедикта XVI є ідея природи – як вираження любові й істини. Розробивши свою «теологію землі», він розглядав екологічний рух як відправну точку для повторної – нової євангелізації світського суспільства.«Без землі не буде хліба!» – великопосна кампанія у Швейцарії
«Без землі не буде хліба!» – під таким гаслом у Швейцарії проходить великопосна кампанія, присвячена захистові орних земель. Ініціатива, започаткована 44 роки тому, має екуменічних характер. В ній беруть участь три християнські організації: католицькі організації «Великопосна жертва» та «Бути солідарними» і протестантська фундація «Хліб для всіх».
У спільній заяві підкреслюється, що сільськогосподарські землі, що є основою засобів до існування, дедалі частіше продають або задля фінансових цілей здають в оренду за дуже низькою ціною, позбавляючи бідних можливості прохарчувати власну сім’ю. Зокрема, три згадані добродійні організації посилаються на африканську дійсність, де орні землі є об’єктом спекуляцій та інвестицій з боку міжнародних підприємців. У Бразилії, Індії та на Мадагаскарі угіддя монополізують великі землевласники, відбираючи її уродин, які там жили поколіннями.
Екологічна проповідь на неділю митаря і фарисея
Усе Боже створіння перебуває в очікуванні приходу свого Господа, сподівається знову знайти Того, хто зробить його довершеним та сповненим миру. Єврейською мовою «мир» звучить як «шалом», що означає «не бракує нічого, що є необхідним для повноцінного життя».
У Святому Письмі саме Ісус Христос уособлює мир. Він приходить до свого Створіння, як жених до нареченої, котра створена так, що лише в Ньому віднайде абсолютний мир, адже саме з Його повноти вона постала: «… з ребра, що його взяв від чоловіка, утворив Господь Бог жінку і привів її до чоловіка» (Бут 2, 22). Святе Письмо часто представляє Божий народ, а з ним і ціле створіння як Невісту Господню.
Оскільки Божий світ був створений у Христі і для Христа, як Його тіло, Він опікувався створінням, як власним тілом. Відповідно, Христова невіста (Церква) має чинити так само. У такій гармонії вона мала б зростати і зустріти свого Жениха у Світлий День Пасхи – Його Другого Пришестя.
Будинок під сонцем
Група новосибірських вчених побудувала екобудинок ХХI століття. У ньому немає ні печей, ні батарей опалення. Будинок спроектований так, що обігріває сам себе
Концепція екобудинку виникла в США в 70-і роки, в період енергетичної кризи, ставши сьогодні в усьому світі суперпопулярною і модною. В архітектурі і дизайні з'явилася навіть особлива термінологія – sustainable architecture, ecohome, біокліматичний дизайн.
У Росії про екобудинки задумалися тоді, коли найбільш забезпечена частина населення мегаполісів почали мігрувати в передмістя. На думку архітекторів і екологів, саме заможні передмістя найбільших міст і повинні стати тим полігоном, на якому будуть відпрацьовуватися комерційні проекти екожитла. На думку фахівців ринку нерухомості, за екобудинками велике майбутнє, оскільки в даному випадку фактори екологічної та комерційної доцільності йдуть поруч. У Росії проблемою екобудинку займаються окремі ентузіасти, серед яких і вчені Новосибірського Академмістечка, що підготували програму "екопоселення XXI століття". Програма складається з п'яти етапів і розрахована на 20 років.Історичний документ про захист довкілля підписали в Польщі
Вперше в історії польських християн – усі представники екуменічного собору, який відбувся в Польщі, разом із президентом Конференції польських єпископів, підписали документ про охорону довколишнього середовища.
Цей документ має форму листа і містить водночас деякі загальні богословські твердження й більш практичні поради. Він запрошує своїх читачів, які є співучасниками процесу Божого творіння, переоцінити своє ставлення до довкілля, – інформує ICN.
Лист підкреслює важливість зв'язку між пасхальною містерією Христа й цією необхідною зміною способу життя. Також вказані деякі сфери неодмінної пильності на політичному та особистому рівнях. Уряд та місцеві органи влади закликаються прийняти оновлений почин у чотирьох галузях: захоронення відходів, охорона лісового господарства і біорізноманіття, переробка й збереження їжі та міжнародна морська політика.
Екологічне вчення папи Венедикта ХVІ в контексті сучасних викликів епохи
Cучасність конфронтує нас із різноманітними кризами. Кризи подружжя та сім’ї, кризи політичні та економічні, – все це тільки деякі із довгого переліку викликів сучасної епохи, де особливе місце займає екологічна криза, яка проявляється у руйнівній діяльності людини стосовно природи, що призводить до знищення передумов існування самої людини.
Сучасна екологічна криза не має аналогів у історії людства. Мова йде не тільки про забруднення навколишнього середовища. Зростає загальна температура повітря і океанів, розтоплюються континентальні льодовики, підвищується рівень світового океану, що в свою чергу веде до затоплення прибережних територій та низки острівних держав. Лихоманить всю кліматичну систему планети, свідченням чого є зростання частоти та руйнівної сили різноманітних стихійних лих, які спричинюють багатомільярдні руйнування та чисельні людські жертви. Руйнування природного середовища мільйонів людей, дефіцит природних ресурсів та продуктів харчування стає одним із ключових факторів загрози для миру між народами та на всій планеті.
Оскільки екологічна криза має антропогенне походження і визначається способом життєдіяльності людей і їх ставленням до довкілля, то, відповідно, соціально-екологічне вчення Церкви є важливим інструментом її вирішення та превентивності. В цьому контексті особливо важливе значення має екологічне вчення папи Венедикта XVI, який унаочнює позицію Католицької Церкви щодо відповідальності за створений Богом світ як невід’ємної складової християнської віри і життя, а також здійснення місії Церкви на порозі третього тисячоліття.Україна на 137 місці за індексом екологічної сталості - що далі?
20 лютого в Орхуському інформаційному центрі Мінприроди України відбулося засідання «за круглим столом» щодо обговорення ефективних заходів, спрямованих на екологізацію усіх галузей економіки
В засіданні взяли участь представники Мінприроди та Мінекономрозвитку, наукових та науково-дослідних закладів, бізнес-компаній та бізнес-асоціацій, виробників та лідерів галузі, інститутів громадянського суспільства та засобів масової інформації.
Захід відбувся за ініціативою Громадської ради при Мінприроди України.