Швидка мода не може бути екологічно чистою
Швидка мода та екологічність – речі непоєднувані. Сам принцип швидкої моди полягає у потоковому випуску дешевих нових колекцій та стимулюванні їхнього споживання – і жодного натяку на екологічність. У таких кількостях і з такою швидкістю – як цього потребує швидка мода – просто неможливо випускати одяг із дотриманням екологічних норм.
Багато виробників одягу прагнуть переконати нас у протилежному. Вони створюють еколінії, щоб привабити вибагливих та скептичних покупців. У статті газети Аль-Джазіра (Al Jazeera) зазначено, що H&M запустила колекцію Conscious collection (Свідома колекція), речі для якої було вироблено з органічної бавовни та поліестеру вторинної переробки; Puma у свою чергу представила колекцію одягу InCycle Collection, що піддається біорозкладанню; Adidas – екоформу; Uniqlo розпочала кампанію All-Product Recycling Initiative (Ініціатива з Переробки Усіх Продуктів); Zara відкриває екологічні магазини, а Gap розробила для своїх працівниць програму P.A.C.E. (Особистий розвиток та кар'єрний ріст).
Але всі ці спроби є ніщо інше, як “зелений камуфляж”, оскільки “екологічність та консюмеризм є несумісними”.
Лівія Фірс, креативний директор консалтингової фірми Eco Age (Лондон), стверджує, що бренди, які займаються швидкою модою, повинні змінити свої бізнес-моделі. Поки вони продовжують випуски “в таких об'ємах та за такими смішними цінами, їхні екоініціативи, якими б щирими вони не були, є проявом "зеленого камуфляжу»”.
Крім того, часто такі ініціативи зосереджені лише на одному аспекті екологічності та етичності. Футболка з органічної бавовни – це класно, але її можуть виготовляти з використанням підневільної праці та токсичних речовин, небезпечних для кравчинь та інших працівників.
Саме такими питаннями займається Коаліція за екологічно раціональне виробництво одягу (Sustainable Apparel Coalition), що розробила інструмент оцінки екологічності “Higg Index”, який вимірює 5 показників у виробництві одягу:
- використання води
- викиди вуглецю
- умови праці
- відходи
- використання хімікатів.
За даними Аль-Джазіри, членам SAC належить 35% світового товарообороту, і з 2011 року до неї входять такі відомі бренди як Nike, Target та Gap. Є надія, що ще більше компаній звернуть увагу на цілісну картину виробництва одягу.
Але потужний поштовх до змін повинні дати самі покупці, яких хвилювало б, що відбувається за лаштунками швейної промисловості, а не довірливо покладались на чесність компанії. Минулорічна трагедія на фабриці у Бангладеші підняла питання про виробничі стандарти, але зараз інтерес споживачів до них, здається, знову знизився.
Найлегший шлях уникнути “зеленого камуфляжу” – оголосити бойкот індустрії швидкої моди та протистояти спокусі щотижня чи щомісяця купувати нові речі. Всупереч поширеній думці, для цього не обов'язково бути багатим.
Як можна підтримати цю ініціативу:
- Підтримуйте малі компанії, оскільки відслідковувати постачальника їхньої продукції легше, ніж у випадку з великими компаніями.
- Робіть покупки в приватних магазинах або безпосередньо у кравців.
- Шукайте речі від місцевих чи державних виробників.
- По можливості купуйте якісні речі. Скоріш за все, вони слугуватимуть довше, і ви будете поводитесь з ними бережливо.
- Віддайте перевагу одягу та взуттю, що піддаються ремонту.
- Купуйте вживані речі у секонд-хендах, адже вони вже довели свою довговічність.
- Не піддавайтесь швидкоплинним віянням моди. Носіть якомога довше той одяг, що є у вас у шафах.
- Обмінюйтесь речами з друзями.
Важливо розуміти різницю між компаніями, які насправді прагнуть мінімізувати шкідливий вплив на довкілля та зробити ланцюг поставок прозорим, і які перейняли екотенденцію, щоб покращити свій імідж. Тут вам допоможе чудовий шопінг-довідник (Shopping Directory), розміщений на сайті Overdressed, в якому перелічені дизайнери одягу та бренди зі стійким етичним підходом та помірними цінами. Ще один надійний ресурс – TreeHugger, де можна знайти інформацію про виробників екоодягу.
Джерело: КліматІнфо